Szkoła Podstawowa nr 5 im. prof. Adama Wodziczki w Swarzędzu

Erasmus Plus

Szkoła Podstawowa nr 5 im. prof. Adama Wodziczki
uczestniczy w programie ERASMUS+

PL Dofinansowane przez UE_POS

Różnorodność, która może łączyć
A variety that can unite

Szkoły partnerskie

Osnovna skola Davorina Trstenjaka
Hrvatska Kostajnica – Chorwacja

http://os-dtrstenjaka-hrkostajnica.skole.hr

Istituto Comprensivo Giovanni XXIII
Recale – Włochy

www.icsrecale.edu.it

Spotkania w szkołach partnerskich, zadania i rezultaty
Chorwacja - Hrvatska Kostajnica 14 - 20 maja 2023

Nauczyciele, rodzice i uczniowie z Chorwacji zorganizowali dla gości z Polski i Włoch spacery po Hrvatskiej Kostajnicy oraz pikniki integracyjne na łonie natury.

Ważnym wydarzeniem dla uczestników projektu było uroczyste powitanie przez burmistrza Kostajnicy i dyrektora goszczącej szkoły oraz przedstawienie projektu ,,Spotkajmy się. Różnorodność, która łączy” przez koordynatora projektu panią Valentinę Bertinę w przepięknej scenerii ruin Zamku Frankopanów znajdujących się nad rzeką Uną.

Podczas wykonywania wspólnych zadań uczniowie doskonalili swoje umiejętności komunikowania się w języku angielskim oraz korzystania z TIK. Inspirującym działaniem dla uczniów było tworzenie osi czasu w wersji papierowej i cyfrowej, na której zamieszczali wydarzenia historyczne, szukając wspólnych elementów w wyznaczonym okresie historycznym oraz stworzenie słownika chorwacko – włosko – polskiego.

Cooking laboratory – wspólne pieczenie strudla chorwackiego.

Wielkim przeżyciem dla uczniów z Chorwacji, Włoch i Polski była wspólna całodniowa wycieczka do Zagrzebia stolicy Chorwacji. Uczniowie zwiedzali Muzeum Iluzji i miasto.

W czasie zwiedzania młodzież korzystała z interaktywnych tabletów, które były pomocne przy rozwiązywaniu zadań związanych z zabytkami Zagrzebia.

Podczas pierwszego spotkania szkół partnerskich w Chorwacji została pokazana prezentacja o Polsce.

Włochy - Recale 10 - 14 października 2023

Podczas pobytu w Recale uczestnicy projektu mieli okazję poznać kulturę, obyczaje i historię regionu.

Uroczyste powitanie odbyło się na terenie pięknej zabytkowej Villi Porfidia. Goście zwiedzili ogród należący do villi. Wybór miejsca spotkania wśród pięknej zieleni wskazuje na jego wartość dla przestrzeni miejskiej. Następnie po odśpiewaniu hymnów naszych państw i hymnu Unii Europejskiej, wysłuchaliśmy koncert miejscowych muzyków i uczestniczyliśmy w uroczystej kolacji, degustując miejscowe potrawy.

Młodzież miała okazję zobaczyć, jak działa lokalna piekarnia, zaobserwować cykl wypieku chleba oraz posmakować świeżych wypieków. Podkreślano wartość zdrowych produktów spożywczych. Zwrócono uwagę na  to, że nie wolno marnować żywności.

Organizatorzy przygotowali dla uczestników projektu zwiedzanie starożytnego rzymskiego miasta Pompei, zasypanych przez Wezuwiusza w 79 r. oraz zwiedzanie przepięknego Neapolu.

Podczas wspólnych zajęć, gier i zabaw uczniowie doskonalili komunikację w języku angielskim.

Polska

Wizyta w Polsce w dniach 27- 31 marca 2023 r. była ostatnim miejscem spotkania przedstawicieli szkół partnerskich, biorących udział w projekcie. Gości powitano występem uczniów kółka muzycznego, którzy zaśpiewali Odę do radości oraz koncertem flażoletowym. Następnie zaproszono uczniów i nauczycieli na degustację pizzy.

Nauczyciele oraz uczniowie z Włoch i Chorwacji uczestniczyli w zajęciach nauki gry na flażolecie. Poprowadził je Pan Wojciech Wietrzyński – niezależny animator amatorskiego ruchu umuzykalniającego, współautor i współzałożyciel Stowarzyszenia na Rzecz Efektywnych Metod Umuzykalniania oraz założyciel i dyrygent Swarzędzkiej Orkiestry Flażoletowej. Każdy uczestnik otrzymał flażolet i pięknie wydaną książeczkę z nutami. Uwieńczeniem zajęć był wspólny koncert gości z uczniami polskimi.

Uczestnicy projektu zostali zaproszeni na koncert w wykonaniu uczniów Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia nr 2 im. Tadeusza Szeligowskiego w Poznaniu, następnie zwiedzili pracownie szkoły.

Podczas pobytu w Polsce goście zwiedzili Poznań i poznali tajemnice wypieku Rogali Świętomarcińskich- regionalnego wypieku Poznania wraz z elementami gwary i historii Poznania.

Goście zwiedzili również Toruń jedno z najstarszych miast w Polsce, wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Podczas zwiedzania zwracano uwagę nie tylko na zabytkowe budowle ale podkreślano walory terenów zielonych w mieście i konieczność dbania o ich kondycję. Uczestnicy obejrzeli seans w Centrum Popularyzacji Kosmosu „Planetarium – Toruń” i wzięli udział w warsztatach wypieku pierników.

Uczniowie i nauczyciele z Włoch i Chorwacji spotkali się z Burmistrzem Miasta i Gminy Swarzędz, panem Marianem Szkudlarkiem oraz poznali historię Swarzędza uczestnicząc w zajęciach w Muzeum Swarzędza.

Integracja – komunikacja w języku angielskim, tworzenie książki kucharskiej, wspólne gotowanie, degustacja, śpiew i taniec.

Warsztaty kulinarne zorganizowane w Laboratorium Przyszłości w naszej szkole, podczas których wspólnie wykonano polskie pierogi i placki ziemniaczane.

Dyskoteka – taniec, śpiew i degustacja tortu.

Zakończenie wizyty w Polsce: podziękowanie za wspólnie spędzony czas, pełen aktywności i rozdanie certyfikatów uczestnikom z Włoch i Chorwacji przez dyrektor Jolantę Nowacką.

Z tego, co mamy efektywnie korzystamy
Lets use effectively what we have

PRIORYTET HORYZONTALNY: Środowisko i przeciwdziałanie zmianom klimatu
Szkoły partnerskie

Sehit Ebubekir Durmus Ortaokulu
Cukurova / Adana – Turcja

http://sehitebubekirdurmus.meb.k12.tr/

CEIP Fulgencio Ruiz
Región de Murcia , Santiago de la Ribera Hiszpania

C.E.I.P. FULGENCIO RUIZ

Spotkania w szkołach partnerskich, zadania i rezultaty
Turcja 11 - 16 czerwca 2023

Adana – to miasto w południowej Turcji nad rzeką Seyhan. Liczy ok.1,753 miliona mieszkańców. Jest ośrodkiem przemysłowo-handlowym (tekstylia) w regionie uprawy bawełny i pszenicy. Znajduje się tam stacja kolejowa, port lotniczy i uniwersytet oraz wiele zabytków starożytnych i liczne meczety. Przysmakiem jest Adana kebab i tureckie słodkości.

Powitanie przez rodziny tureckie na lotnisku w Adanie

Wycieczka nad Morze Śródziemne – szukanie sposobów na efektywne dbanie o tereny nadmorskie

Dyrektor szkoły w Adanie, pan Muhammed Murat Aydin oraz nauczyciele powitali gości, prezentując tureckie tańce i pieśni ludowe.

Podczas pobytu w Turcji zwiedziliśmy miasto Adana. Poznaliśmy zabytkowe obiekty m.in. Meczet Sabanci Merkez znany z  tureckiej mozaiki i sztuki kafelkowej. Naszą uwagę zwróciły śmieci na uliczkach, bezpańskie psy i zanieczyszczenia nad rzeką Seyhan.

Uczniowie szkoły tureckiej przygotowali dla gości zajęcia przyrodnicze w ogrodzie botanicznym Ali Nihat Gökyiyğit, który znajduje się w pobliżu Uniwersytetu Çukurova, aby poznać rośliny ekologiczne, a zwłaszcza lokalne rośliny Adany – Regionu Śródziemnomorskiego.

Na terenie Uniwersytetu Cucurowa, z którego rozciągał się widok na zielone tereny Adany, uczniowie rysowali na kubeczkach ekologiczne rośliny, które obserwowali w ogrodzie botanicznym. Zebrali także śmieci, które znaleźli w pobliżu aby pozostawić czyste środowisko.

W szkole zaprezentowano zioła, posadzone przez uczniów tureckich oraz prezentację na temat drzew i roślin uprawianych w Turcji.

Uczniowie z Polski, Turcji i Hiszpanii brali udział w keatywnych zajęciach na temat 3RE (RECYCLE-REUSE-REDUCE). Odpady, zwłaszcza odpady włókiennicze zostały przekazane uczniom, aby mogli stworzyć nowy przedmiot wg własnego pomysłu Niektórzy z nich zrobili zabawki, piórniki i torby, inni torebki na zakupy, sprzączki i muszki. Pomalowali także koszulki ekologicznymi wzorami, które polska drużyna przywiozła dla uczestników projektu.

Podczas spotkania projektowego odbyła się wycieczka do Kapadocji – historycznej krainy w środkowej Turcji znanej przede wszystkim z „księżycowego” krajobrazu, oraz z domów i kościołów wykutych w wulkanicznych skałach. Odwiedzono Muzeum Sztuki i Historii oraz przeprowadzono warsztaty z gliny w Göreme.

Cenną lekcją dla uczestników było prezentowanie w języku angielskim informacji o swoim regionie i szkole przez uczniów polskich, hiszpańskich i tureckich.

Na zakończenie uczniowie wypełnili ankiety ewaluacyjne i odebrali certyfikaty uczestnictwa w spotkaniu projektowym.

Polska - 26 - 30 września 2022

Uczniowie naszej szkoły serdecznie powitali gości szkół partnerskich z Turcji i Hiszpanii, wystąpili z krótkim programem artystycznym i oprowadzili po budynku szkoły.

Polscy uczniowie przyozdobili szkołę na przyjazd gości.

Uczniowie hiszpańscy i tureccy zostali zaproszeni na lekcje integracyjne do młodszych klas, na których zadawali pytania i odpowiadali w języku angielskim, zobaczyli tańce hiszpańskie i grę na flażolecie. Degustowali także polskie ciasta, które upiekli rodzice.

Goście zostali zaproszeni do siedziby Burmistrza Miasta i Gminy Swarzędz, odbyli spacer wzdłuż Jeziora Swarzędzkiego omawiając zagadnienia ekologiczne.

Skansen i Muzeum Pszczelarstwa w Swarzędzu – poznanie życia pszczelej rodziny, pochodzenie wosku i jego zastosowanie. Atrakcję stanowiło samodzielne wykonanie świec z wosku pszczelego przy użyciu foremek odlewniczych. Wykonane własnoręcznie świeczki goście zabrali na pamiątkę.

Zajęcia integracyjne w bibliotece: czytanie bajek w języku angielskim, gry planszowe.

Wspólne tańce podczas zajęć zumby i na dyskotece. Degustacja toru upieczonego i zafundowanego przez cukiernię Magdalenka.

Uczniowie Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia Nr 2 im. T. Szeligowskiego w Poznaniu zagrali koncert dla gości.

Zwiedzanie Poznania: Katedra Poznańska, Stary Rynek, Zamek Królewski, Muzeum Sztuk Użytkowych.

Spotkanie z przedstawicielami Stowarzyszenia Ochrony Sów: rozmowy o ochronie zwierząt, ich siedlisk i dziedzictwa przyrodniczego.

Grupy z Turcji, Polski i Hiszpanii prezentowały zioła i przyprawy pochodzące z danego kraju.

Warsztaty kulinarne: gotowanie zero waste – jak jeść zdrowo i nie marnować żywności?
Warsztaty krawieckie – szycie poduszek na siedziska.

Warsztaty recyklingu – przerabianie palet na siedziska do ecokampu.

Recyklingowa rewia mody.

Pożegnanie

Hiszpania 8 - 12 maja 2023
Ostatnie spotkanie uczestników projektu ekologicznego odbyło się w nadmorskiej miejscowości Santiago de Libera.
 

Drużyna polska i turecka w drodze do Hiszpanii.

Uczniowie szkoły hiszpańskiej udekorowali korytarze na przyjazd gości.

Społeczność szkoły hiszpańskiej powitała gości pięknym koncertem w wykonaniu uczniów i nauczycieli.

Podczas pobytu w szkole uczniowie hiszpańscy zaprezentowali informacje w języku angielskim o swoim mieście, przygotowali dla gości lekcję nauki języka hiszpańskiego, stworzyli quiz w aplikacji Kahoot sprawdzający, ile słówek hiszpańskich zapamiętał każdy uczestnik.

Lekcja gry na Cajonie – wyjątkowym instrumencie perkusyjnym prowadzona przez instruktora muzyki Pepe Abellana.

Warsztaty recyklingu – wykonanie instrumentów w międzynarodowych grupach.

Rodziny goszczące zaprosiły uczestników projektu na degustację potraw, które są spożywane w krajach, z których pochodzą.

Uczestnicy projektu zostali zaproszeni do siedziby burmistrza miasta i gminy San Javier w prowincji Murcja. Poznali najważniejsze informacje o mieście i otrzymali małe upominki.

Wizyta w Akademii Sił Powietrznych (Academia General del Aire – AGA) w San Javier, na południowym wybrzeżu Hiszpanii.

Szkolna wycieczka do Murcji –  stolica regionu o tej samej nazwie, nazywanej Sadem Europy. W okolicach Murcji na dużą skalę uprawia  się m.in. winorośl, cytrusy, warzywa i kwiaty. Poznaliśmy historię miasta, zwiedziliśmy gotycką Katedrę Santa Maria i obejrzeliśmy flamenco show w Murcia’s Dancing School.

Oprócz wycieczek międzynarodowe grupy integrowały się poprzez aktywności sportowe.

W ramach projektu odbyliśmy także wycieczkę do Salinas y Arenales de San Pedro del Pinatar – nadmorskiego rezerwatu z solniskami i wydmami piaskowymi, gdzie można spotkać wędrowne ptaki, szczególnie różowe  flamingi. W 1998 roku rezerwat został ogłoszony obszarem ZEPA (Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków), należącym do unijnej sieci Natura 2000.

Działania długoterminowe

Łąka kwietna

W ramach projektu założyliśmy przy szkole łąkę. W prezentacji pokazujemy etapy tworzenia takiego terenu. Łąki kwietne są niemal samowystarczalne – po zasianiu wystarczy je skosić raz lub dwa razy w roku. A co najważniejsze – są miododajne, bo dzięki nim pszczoły potrafią produkować niezwykle zdrowy miód. Ich różnorodność biologiczna jest bardzo cenna dla naszego środowiska.

Szkolna podzielna

W ramach projektu zorganizowano w naszej szkole miejsce do wymiany odzieży. Każdy chętny mógł przynieść odzież, której już nie nosi. Ważne było, aby ubrania były czyste i zadbane. W wyznaczonym terminie rodzice oraz uczniowie mogli wybrać coś dla siebie. W akcję zaangażowali się również pracownicy szkoły. Akcja odbywa się cyklicznie już od roku. Dzięki niej rzeczy nie są wyrzucane – tylko zmieniają właściciela. 
 
 
Skip to content