Szkoła Podstawowa nr 5 im. prof. Adama Wodziczki w Swarzędzu

Mistrzowie kodowania

Programowanie stało się – obok języka ojczystego i języka obcego – trzecim językiem, który każdy człowiek powinien znać chociaż na poziomie podstawowym. W Polsce pracodawcy mają kłopoty ze znalezieniem wykwalifikowanych programistów. Z badań wynika, że w 2013 r. spośród 10 najbardziej pożądanych zawodów aż cztery wymagały umiejętności programowania. Patrząc w przyszłość i dostrzegając potencjał w dzieciach, które dążą do poznawania nowych technologii, nasza Szkoła przystąpiła do III edycji OGÓLNOPOLSKIEGO PROGRAMU „MISTRZOWIE KODOWANIA”, której organizatorem jest firma Samsung Electronics Polska i Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Uczniowie uczą się programować w Scratchu (czyt. Skraczu) na zajęciach komputerowych w kl. IV, V, VI oraz na zajęciach koła multimedialnego w bibliotece szkolnej i w ramach zajęć kółka informatycznego. Poznając podstawy obsługi programu Scratch, tworzą swoje pierwsze projekty, animacje, gry i historyjki. Jasna i przemyślana struktura programu w edytorze bloczków znakomicie wspomaga naukę myślenia algorytmicznego, doskonali umiejętności analityczne, pozwala uczniom rozwijać myślenie kreatywne i lepiej zrozumieć oraz wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne. Nauka programowania rozwija wiele kompetencji potrzebnych naszym uczniom, kształci umiejętności nie tylko informatyczne, ale także przyrodnicze, matematyczne, językowe. Uczniowie tworzą projekty nawiązujące do działań informatycznych, przyrodniczych, matematycznych, wykorzystując np. obliczanie pola kwadratu, pola prostokąta, rysowanie figur matematycznych, a przy tworzeniu skryptów wykorzystują język angielski.

Programowanie w takim zakresie, jakie realizują uczniowie naszej Szkoły, nie jest ujęte w podstawie programowej zajęć komputerowych w szkole podstawowej.

Biorąca udział w programie młodzież wykonuje zadania na poziomie gimnazjum, a nawet liceum.

Profesor Mitchel Resnick pisze: ,,Scratch to coś więcej niż zwyczajny program. Jest częścią szeroko zakrojonej misji edukacyjnej. Zaprojektowaliśmy Schratcha, aby pomóc młodym ludziom przygotować się do życia w błyskawicznie zmieniającym się dziś społeczeństwie. Tworząc projekty w Schratchu, młodzież uczy się nie tylko pisania programów komputerowych, lecz także kreatywnego myślenia, systematycznego rozumowania i pracy zespołowej – umiejętności niezbędnych do osiągnięcia szczęścia i odniesienia sukcesu w dzisiejszym świecie. Obserwowanie kreatywnych wysiłków młodych ludzi używających Scratcha jest dla nas bardzo ekscytujące. Na stronie Scratcha (http://scratch, mit.edu/) osoby z całego świata dzielą się całą gamą ciekawych projektów. Scratch to cyfrowa piaskownica, w której każdy może wyrazić swoją kreatywność – a zarazem rozwinąć się jako twórca’’.

Umiejętność kodowania, język programowania to narzędzia, które pozwalają rozwijać kreatywne myślenie i doskonalić umiejętności analityczne, informacyjno–komunikacyjne, umożliwiają tworzenie i realizowanie własnych projektów, uczą rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji z wykorzystaniem komputera.

Nauka programowania daje uczniom narzędzia pozwalające odnaleźć się w świecie nowoczesnej technologii. Dając dzieciom możliwość obcowania z nią, wpływamy na ich rozwój i uczymy rozumienia świata komputerowego, w którym uczniowie funkcjonują i który jest ich przyszłością.

Skip to content