Szkoła Podstawowa nr 5 im. prof. Adama Wodziczki w Swarzędzu

Insta.ling

Projekt nauki słówek

Insta.Ling jest stroną WWW do nauki słówek języków obcych oraz ortografii języka polskiego. U podstaw metody leży teoria nauczania wielozmysłowego (sensorycznego) – teoria inteligencji wielorakich, tzn. każdy uczeń może znaleźć w tej metodzie, coś odpowiedniego dla swojego stylu uczenia się, gdyż nauka następuję wielozmysłowo – jest w nią zaangażowany wzrok, słuch i ruch. Program jest odpowiedzią na potrzebny uczniów, którzy chcą wykorzystać komputer w codziennych czynnościach edukacyjnych. Biorący udział w programie nauczyciele (obecnie p. Justyna Waligóra i p. Magdalena Leśniewska) współpracują ze sobą, a dzięki wymianie doświadczeń stosowanie metody rozprzestrzeniło się z nauki słówek z j. angielskiego na język polski.  Nauczyciele współpracują poprzez omawianie sposobów działania platformy i pomysłów na jej wykorzystanie. Uczestnictwo w Programie Insta.Ling dla Szkół daje bezpłatny dostęp do systemu dla nauczyciela, uczniów i rodziców. Nauczyciel jest odpowiedzialny za wprowadzenie danych uczniów (imiona i nazwiska, płeć). Następnie generowane są hasła i loginy dla uczniów i ich rodziców. Nauczyciel przydziela słówka, a uczniowie razem z Insta.Ling powtarzają je w domu. Nauczyciel i rodzice dostają szczegółowe raporty o systematyczności pracy ucznia i jego postępach w nauce, a Insta.Ling dba, aby powtórki słówek były dostosowane indywidualnie do potrzeb ucznia. Uczniowie mogą kontrolować swój stan wiedzy dzięki ocenom wystawianym automatycznie przez program. Co tydzień program wystawia ocenę tygodniową, a na koniec każdego miesiąca ocenę miesięczną. Także rodzice są na bieżąco informowani o postępach dziecka. Nauczyciel jest odpowiedzialny za systematyczne wprowadzanie nowych słówek, można korzystać z tych, które są w bazie lub wprowadzać nowe, ale wtedy trzeba podać także ich znaczenie i przykładowe użycie, gdyż oprócz ortografii Insta.Ling daje możliwość bogacenia zasobu słownictwa. Za pomocą platformy można generować kartkówki ze słówek, które uczniowie już przećwiczyli. Platforma każdorazowo losuje 20 słówek z wprowadzonej przez n-la bazy, a to oznacza, że uczeń musi wrócić do materiału, który był, np. we wrześniu. Ułatwia to przeniesienie materiału do pamięci długotrwałej. Aby zaliczyć daną partię słów należy przećwiczyć ich pisownię kilkanaście razy. Program zaleca uczniowi wykonywanie trzech sesji dziennie. Całość trwa od 5-15 minut, w zależności od szybkości wpisywania na klawiaturze. Efekty są widoczne na lekcjach j. angielskiego i j. Polskiego – uczniowie czują się pewniej, jeśli chodzi o wymowę, więcej słówek potrafią użyć. Pracując z platformą, nie tylko zdobywają wiedzę z obydwu przedmiotów, ale także usprawniają umiejętność korzystania z komputera. Potrafią też pisać teksty w j. polskim i j. angielskim na wyższym poziomie ortograficznym.

Skip to content